mei 2005

Unieke sieraden voor individueel herdenken

Rouwsieraden genieten steeds meer populariteit. Dat valt op te maken uit de sterke stijging in de verkoop van deze sieraden tijdens de afgelopen jaren. Deze stijging is onder meer een gevolg van de verpersoonlijking van uitvaarten en natuurlijk de toename van het aantal crematies. En dat laatste kan wel eens een gevolg zijn van de ontkerkelijking, de tegenvallende economie en de stijgende grafkosten.

Hoe het ook zij, een blijvende herinnering aan hun dierbare wordt door nabestaanden zeer gewaardeerd. En rouwsieraden komen aan die wens tegemoet. Gelukkig wordt het aanbod van dergelijke sieraden steeds groter. Zo levert het Haarlemse bedrijf van der Schaaff al enige tijd glassieraden waarin as van de overledene kan worden verwerkt.

Unica
Het gaat hier niet om sieraden die in serie gemaakt zijn, maar om zogenaamde unica. De gedachte dat ieder mens verschillend is (en daarmee uniek), is bepalend voor de productie. Elk sieraad wordt met de mond geblazen en vrij met de hand gevormd. Deze werkwijze maakt elk object uniek. Er zijn verschillende uitvoeringen, zowel hol als massief. In elk glassieraad zitten ongeveer 1 à 2 theelepeltjes as verwerkt. En in de holle uitvoeringen kan een plukje haar worden opgenomen.

Juweeltjes
Niet alleen glas wordt gebruikt als grondstof voor rouwsieraden. Sinds korte tijd maakt genoemde firma ook gebruik van goud en zilver. Het gaat hier om ringen van 14 karaats goud en zilver. Ze zijn voorzien van een steen waaronder een kleine hoeveelheid as van de overledene wordt aangebracht. De collectie is gebaseerd op vier gangbare modellen waarbij een steen gekozen kan worden. Maar vanzelfsprekend is het ook mogelijk zelf een ontwerp aan te leveren of de ontwerper van Van der Schaaff een opdracht te geven voor een uniek stuk. De glassieraden zijn te koop vanaf € 59,-. Een (massief zilveren) ring inclusief steen heeft u al voor € 115,-.

Wilt u meer weten over de rouwsieraden, dan kunt u vanzelfsprekend terecht in de uitvaartwinkel van Terra Nova. Op onze website (www.uitvaartvereniging.nl) hebben we enkele voorbeelden opgenomen.