juni 2004

Uitvaartverzekeringen massaal afgegeven in de uitvaartwinkel

In de vorige Nieuwsbrief stond een artikel over het inleveren van verzekeringspolissen die onze leden nog thuis hebben liggen.

Het voordeel van het inleveren is dat de uitkering van de verzekering direct wordt afgetrokken van de uitvaartnota. Worden de polissen afgegeven op moment van overlijden, dan keren zij uit aan de nabestaanden. Deze uitkering van de verzekeringsgelden laat vaak enkele weken op zich wachten, soms loopt dat zelfs op tot 10 weken. Terwijl de uitvaartnota na ongeveer 4 weken op de deurmat valt. De uitvaartnota moet dus betaald worden vóórdat er beschikt kan worden over de verzekeringsuitkeringen. In feite schieten de nabestaanden enkele duizenden euro's voor, terwijl dat niet nodig is. Deze vervelende situatie kan voorkomen worden door de polissen bij leven al af te geven in de uitvaartwinkel. Natuurlijk worden bij afgifte duidelijke bewijzen hiervan aan de klant overhandigd. De polis blijft, ondanks afgifte, altijd uw eigendom. Na het verschijnen van de laatste Nieuwsbrief zijn enkele honderden polissen afgegeven. Deze leden hoeven zich geen zorgen meer te maken over het eventueel voorschieten van de uitvaartkosten.