november 2003

STICHTING DEPOSITOFONDS VAN TERRA NOVA

Een sterfgeval is altijd een emotionele gebeurtenis. Een gebeurtenis die veel vergt van de nabestaanden en waar de rouwverwerking centraal staat. Vaak worden de nabestaanden geconfronteerd met zaken die ze niet verwachtten. Zo ook met de kosten van de uitvaart. Deze kunnen vaak hoger uitvallen dan verwacht. Om dergelijke financiële tegenslagen te voorkomen, kan men zich verzekeren. Terra Nova biedt haar leden verschillende mogelijkheden. Eén daarvan is de Stichting Depositofonds.

Het depositofonds is eigenlijk een soort goede spaarregeling. Er wordt voor u een rekening geopend waarop u een reserve kunt opbouwen voor de toekomstige uitvaartkosten. U kunt in het depositofonds het gehele bedrag benodigd voor de uitvaart opbouwen, of alleen een aanvulling op uw uitvaartpolissen storten.

Het kan gebeuren dat u een uitvaartverzekering heeft die na overlijden een vast bedrag uitkeert, dat net iets te laag is om alle uitvaartkosten te betalen. Het verschil is dan makkelijk bij te storten in de Stichting Depositofonds. U kunt er per maand, per kwartaal of per jaar een vast bedrag op storten. Een willekeurig bedrag op het moment dat het u uitkomt, kan ook. Het depositofonds verplicht zich, op het moment van overlijden, de gespaarde bedragen met de opgelopen rente uit te keren om daarmee de uitvaart van de deposant te betalen.

FINANCIEEL GEMAK Een groot voordeel van deze spaarrekening is dat de rente die op de ingelegde gelden wordt vergoed, uitzonderlijk hoog is. Alle stortingen bij elkaar worden in obligaties, voornamelijk staatsleningen, belegd. Daardoor kon de jaarlijkse rentevergoeding de afgelopen jaren telkens twee procent hoger zijn dan de rente op spaarrekeningen of spaarbanken. In de stichtingsakte staat onder meer: de stichting beoogt niet het maken van winst. Over verborgen kosten hoeft u zich dus geen zorgen te maken.

ZEKERHEID Mocht om wat voor reden dan ook uitvaartvereniging Terra Nova ophouden te bestaan, dan blijft uw geld gewaarborgd in de Stichting Depositofonds. Aangezien dit een aparte stichting is, waarin alleen geld van leden zit, kan de stichting nooit betrokken raken bij een eventueel faillissement. De opgebouwde tegoeden blijven dus bestaan en worden uitgekeerd aan de uitvaartondernemer die dan de uitvaart uitvoert.

Het is natuurlijk belangrijk dat u goed op de hoogte wordt gehouden over de ontwikkeling van het door u opgebouwde bedrag. Daarom ontvangt u ieder jaar een duidelijk renteoverzicht, waarop de inleg en de renteaanwas apart staan vermeld. De renteberekeningen worden gecontroleerd door accountantskantoor Ernst & Young alvorens ze u worden toegezonden. U hebt dus de zekerheid dat uw reservering voor de toekomstige uitvaartkosten goed wordt opgebouwd!

In de Terra Nova uitvaartwinkel geven wij u graag meer informatie. Natuurlijk is het ook mogelijk om een afspraak te maken, zodat u thuis bezoek krijgt.