oktober 2000

Ieder lid van Terra Nova moet in de toekomst een eigen lidmaatschapsbewijs hebben. In april heeft ieder lid van de vereniging een magazine met ingesloten brief ontvangen. Door middel van het terugzenden van de brief konden de partners en eventuele kinderen (mits inwonend) ook gratis als lid worden opgegeven. Bij sommige families beschikken alle personen al over een eigen lidmaatschapsbewijs. Echter, dit is nog niet bij iedereen het geval. Neem nu contact op met Terra Nova als u nog niet over een eigen lidmaatschapsbewijs beschikt!

MUSEUM VAN SPEELKLOK TOT PIEREMENT Automatische muziekinstrumenten van de 15de eeuw tot heden.

Carillonklokken, speeldozen, Fl–tenuhren, pianola's, de zingende nachtegaal, orchestrions (waaronder de beroemde 'Vioolspeler'), straat-, kermis- en dansorgels zijn allemaal te vinden in het Nationaal Museum van Speelklok tot Pierement. Het museum is gevestigd in de middeleeuwse Buurkerk, vlak bij de Domtoren in het Utrechtse Museumkwartier.

Ieder uur vinden rondleidingen plaats, op verzoek ook in het Engels. U hoort dan een groot aantal instrumenten spelen: het repertoire varieert van Weense wals en tango tot smartlap en house. U kunt een bezoek brengen aan het museumcafé, de museumwinkel of de videozaal. Kinderen kunnen hun eigen speeldoosmuziek componeren, programmeren en afspelen op de 'plingplong'. Met regelmaat vinden in het museum speciale concerten, tentoonstellingen en theatervoorstellingen plaats. Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10-17 uur, zon- en feestdagen 12-17 uur. Gesloten op maandag, nieuwjaarsdag en eerste kerstdag. Tijdens de tentoonstelling 'Er-op-uit met de trein' krijgen volwassenen
fl 3,- en kinderen van 3 tot 13 jaar
fl 2,- korting op de entreeprijs op vertoon van de Terra Nova ledenpas en bij overhandiging van de bon. Volwassenen betalen nu fl 12,- en kinderen fl 7,50 entree. Per bon hebben maximaal vier personen recht op de korting.

DIT IS HET HUIS BIJ DE KROMME BOOM
door Imme Dros & Harry Geelen. Nu Rozemarijn is geboren, is het huis bij de kromme boom te klein geworden. Het gezin verhuist naar het huis van oma die onlangs is gestorven. En dat vindt ze helemaal niet leuk. Dit boek is bekroond met de Zilveren Griffel. 'Dit is het huis bij de kromme boom' is van 1 november t/m 1 februari 2001 tegen inlevering van de bon verkrijgbaar in de boekhandel, voor de speciale prijs van fl 20,- (normaal fl 25,).

DE GEMONTEERDE VROUW In dit romandebuut gaat een 26-jarige jongeman op reis en op zoek naar zichzelf en zijn verloren jeugd. Hij komt in Boedapest terecht (het is 1986) en verdwaalt daar in zichzelf, in de geschiedenis van het land en in de mensen die hij ontmoet. Er ontstaat een relatie met een drie jaar oudere vrouw en langzaam maar zeker valt de hoofdpersoon van de ene in de andere onzekerheid. Auteur Jack Nouws (1960) schrijft dit verhaal als een psychologische en historische detective. De lezer wordt met vaart en verve op het verkeerde been gezet, net als de hoofdpersoon. Steeds weer blijken de dingen anders te zijn dan ze leken. De echte werkelijkheid wordt maar ternauwernood onthuld.

'De gemonteerde vrouw' is van 1 november t/m 1 februari 2001 tegen inlevering van de bon verkrijgbaar in de boekhandel, voor de speciale prijs van fl 30,- (normaal fl 36,50).

AAN DE BRUID In 'Aan de bruid' toont Ingmar Heytze dat hij niet bang is voor lyriek. Hij wil tranen zien, zelfs in een glazen oog. Het gevaar van sentiment ligt weliswaar op de loer, maar dat heeft hij liever dan aan de veilige kant blijven. Natuurlijk wordt de liefde in al haar gedaanten bezongen, de lege fles, de verbraste nacht, maar we lezen ook het 's morgens groeten van de dingen, een prijsvraag voor dichters, de handel en wandel in een dierenwinkel, en het heelal, 'dat er ook nog hangt'.

In de gedichten van Heytze worden ouderwets en nieuw, traditie en populair, citaat en kreet met de grootste mate van achteloosheid verenigd. 'Aan de bruid' is tegen inlevering van de bon van 1 november t/m 31 maart 2001 verkrijgbaar in de boekhandel, voor de speciale prijs van fl 19,90 (normaal fl 24,90).

PRINSES OP REIS geschreven door Marjet de Jong. Als de kleine prinses voelt dat ze op reis moet verdeelt ze al haar bezittingen. Een roos, de vogels en een torretje vertellen haar over de tocht. En dan is ze er klaar voor. 'Prinses op Reis' is van 1 november t/m 1 februari 2001 tegen inlevering van de bon verkrijgbaar in de boekhandel, voor de speciale prijs van fl 18,95 (normaal fl 23,95).