oktober 2000

De gehele maand november is in de uitvaartwinkel de expositie 'Waden' te bezichtigen. Wat zijn waden? Waden zijn grote doeken. De overledene wordt in deze doeken gelegd. In principe hoeft men dan geen gebruik te maken van de traditionele kist, maar in sommige gevallen wordt de overledene met een wade in een kist gelegd.

Deze lijkwaden, ook wel doeken of waden genaamd zijn warm en natuurlijk om te zien en daarom voor de nabestaanden troostrijk.

Het betreft hier een collectie fraaie waden van handweverij 'De Weefster', ontworpen door Margaret Sabee uit Den Haag.

Met deze lijkwaden willen wij laten zien, dat er goede alternatieven zijn voor het gebruik van een uitvaartkist. Deze doeken zijn er in vele vormen en maten.

Voor het materiaal gebruikt Margaret Sabee veelal natuurzuivere grondstoffen zoals linnen en katoen. Deze stoffen worden humus in de grond en ontzien dus de natuur.

De waden kunnen opgebouwd zijn uit verschillende lagen stof die over elkaar heen zijn gelegd, of zijn beschilderd als een kunstvorm. De grote en kleine vlinderdoeken van 'De Weefster' waarin het stoffelijk overschot gewikkeld wordt, zijn al bekend.

Er zijn handgeweven doeken met een speciaal motief of symbool die (in)directe betrekking hebben op de overleden persoon.

De doeken zijn niet vanuit een religieuze of culturele achtergrond ontstaan, maar vanuit een menselijk standpunt. Ze bieden een extra mogelijkheid om de uitvaart met andere dan de standaarduitvaartproducten uit te voeren.

De expositie is vanaf woensdag 1 november tot en met donderdag 30 november te bezichtigen.
De openingstijden zijn van 09.00 tot 17.00 uur en de entree is gratis. U bent welkom in de Nachtegaalstraat 65 te Utrecht!