april 2000

DE TERRA NOVA LEDENPAS: ADMINISTRATIEF GEMAK EN VOORDEELKAART

Voortaan is het lidmaatschap gekoppeld aan een ledenpas. Maar de ledenpas heeft niet alleen een administratieve functie! Op vertoon van de Terra Nova ledenpas kunt u ook kortingen krijgen. Op deze pagina's geven wij u een overzicht van de eerste aanbiedingen.

"ER-OP-UIT MET DE TREIN" Een dagje naar het strand, een pretpark, een dierentuin of een museum. Bijna iedereen gaat er weleens een dagje op uit. Wist u dat het dagje uit is ontstaan door de komst van de trein? In de tentoonstelling "Er-op-uit met de trein" van 26 mei tot en met 17 september 2000 laat het Nederlands Spoorwegmuseum zien dat het dagje uit met de trein al 150 jaar populair is.
In de tijd van de trekschuit en de dilligence was reizen nog een noodzakelijk kwaad. Met de komst van de trein is het reispatroon van de Nederlanders in enkele tientallen jaren dan ook snel veranderd. De wereld komt binnen handbereik. Sfeerbeelden en voorwerpen uit de collectie van het Spoorwegmuseum nemen de bezoeker met al zijn zintuigen mee op reis langs verschillende dagtochten uit de vorige eeuw.
Tijdens de tentoonstelling "Er-op-uit met de trein" krijgen volwassenen fl 2,50 en kinderen fl 2,- korting op de entreeprijs op vertoon van de Terra Nova ledenpas en bij overhandiging van de bon. Volwassenen betalen nu fl 12,50 en kinderen fl 7,50 entree. Per bon hebben maximaal 4 personen recht op de korting.

FLOEP! In dit kinderboek is Floep aan het woord. Met veel grapjes, maar ook zo nu en dan met dingen waar je misschien een beetje om moet huilen, legt Floep uit dat het leven een begin heeft, maar ook een eind: doodgaan hoort er nu eenmaal bij. Bijzonder aan dit boekje van Tiny Fisscher en Wilbert van der Steen is Floep zelf: een schattig hondje!
Floep is in de betere boekhandel te koop. Bij inlevering van de bon kost het boek, t/m 10 juli 2000, fl 19,- (normale prijs fl 21,50).

VERLIES EN ROUW In dit boek vertelt Trudy van Gils over hulp bij verlies en rouwverwerking. In ieders leven doen zich situaties voor die het karakter van een verlies hebben en waarmee men vaak zonder waarschuwing vooraf geconfronteerd wordt. Het verwerken, deze gebeurtenis een plek in ons leven geven, wordt rouw genoemd. Hulpverleners, begeleiders, maar ook familieleden van rouwenden voelen zich vaak verlegen met deze thematiek. Dit boek wil daarbij een hulpmiddel zijn. Trudy van Gils (1954) was maatschappelijk werkster en ze begeleidde ruim vijftien jaar stervende en rouwende mensen. Tegenwoordig is zij docent aan een HBO-instituut en freelance supervisor. Daarnaast geeft zij inleidingen, cursussen en trainingen en begeleidt zij mensen bij thema's waarin afscheid en verliesverwerking centraal staan.
Het boek 'Verlies en rouw' is verkrijgbaar bij de betere boekhandel en kost bij inlevering van de bon slechts fl 18,50 (normale prijs fl 21,90). De bon is geldig tot en met 30 juni 2000.

LEVENSNEVEL Kees van Kooten behoeft geen introductie. Populair als de evenknie van de Bie heeft heel Nederland meer dan een generatie lang kunnen genieten van zijn satirische, maar altijd verrassend gevoelige kijk op het leven. Dat van Kooten ook een begenadigd schrijver is, bewijst hij opnieuw met de bundel Levensnevel. Deze bundel is een verzameling van autobiografische verhalen geschreven tussen 1996 en 1999, waarvan het merendeel eerder verscheen in het weekblad Humo.

Met deze bundel poogt van Kooten 'het krimpende leven en de uitdijende dood met elkaar te verzoenen' zoals hij hetzelf treffend samenvat.
'Levensnevel' is bij inlevering van de bon verkrijgbaar in de boekhandel, t/m 10 juli 2000, voor de speciale prijs van fl 24,90 (normaal fl 29,90).

LIEVE OMA PLUIS In het vorige nummer van dit magazine heeft Dick Bruna de ontstaansgeschiedenis uitgelegd van het boek 'Lieve oma pluis'. Veel lezers hebben dat artikel zeer gewaardeerd, gezien het aantal positieve reacties en de toeloop op de winkeltentoonstelling 'Kinderen en de dood'. Vanwege de grote vraag bieden we de Terra Nova leden het boekje 'lieve oma pluis' aan met korting.
Bij inlevering van de bon kunt u het boekje, t/m 10 juli 2000, aanschaffen voor fl 8,50 (winkelprijs fl 10,50).