oktober 1999

De uitvaartwinkel Terra Nova is drie jaar geleden geopend met het doel de uitvaart meer bespreekbaar te maken. Door de winkel laat de vereniging zien dat er veel meer mogelijkheden zijn op het gebied van het uitvaartwezen. Ieder half jaar wordt de winkel opnieuw ingericht, om op deze manier aan de nieuwste uitvaartproducten bekendheid te geven. De uitvaart wordt steeds openlijker besproken en ook blijkt er een toenemende behoefte te zijn aan een meer persoonlijke manier van verwerken en gedenken. De rondreizende tentoonstelling 'Kinderen en de dood' die in oktober in de uitvaartwinkel te bezichtigen is, past in deze doelstelling.

De reden van deze expositie is dat de afgelopen jaren het thema 'Kinderen en de dood' meer in de belangstelling is komen te staan. Menig congres of symposium over dit onderwerp heeft hieraan bijgedragen. Met deze tentoonstelling wil uitvaartwinkel Terra Nova in samenwerking met andere deelnemende exposanten een beeld geven van wat er tegenwoordig speciaal voor kinderen en jongeren gemaakt en geschreven is.

Kinderen en de dood, het blijft een moeilijk onderwerp. Kinderen hebben er echter minder moeite mee om over de dood te praten dan volwassenen vaak denken. Juist de volwassenen vinden het moeilijk hierover te praten met de kinderen, omdat ze niet weten hoe.
De tentoonstelling is dan ook bedoeld voor iedereen die in de persoonlijke sfeer of in de werkkring te maken kan krijgen met het overlijden van een kind. Op de expositie zijn boeken aanwezig voor kinderen over de dood, boeken over het overlijden van kinderen en het tijdschrift 'Doodgewoon' met artikelen over dit onderwerp.

Verder biedt de tentoonstelling een overzicht van artikelen die speciaal voor overleden kinderen worden gemaakt; babymandjes, (beschilderde) kinderkistjes en baarkleden, lijkwaden, rouwkaarten, condoleanceboeken, bloemstukken met geborduurde bloemlinten, urnen en gedenkbeelden voor kindergraven. De meeste boeken en artikelen zijn te koop.

Tevens zijn er fotoreportages van uitvaarten van kinderen te zien en is er informatie en documentatie beschikbaar van diverse organisaties die zich bezig houden met het thema kinderen en de dood. Dit zijn onder andere de vereniging 'Ouders van het overleden Kind', de 'Landelijk Stichting Rouwbegeleiding' en de vereniging 'Ouders, kinderen en kanker'.

Naast bedrijven maken nu ook kunstenaars specifieke uitvaartproducten voor kinderen. Hierdoor is het aanbod veel gevarieerder geworden. Door de grotere keuzevrijheid kan men bij het afscheid nemen en de rouwverwerking voorwerpen gebruiken die passen bij de leeftijd van het kind.

Een van de exposerende kunstenaars is Radbout Spruit. In zijn atelier in Utrecht maakt hij 'sarcofaag-achtige' uitvaartkisten van Scandinavisch vuren en grenen. De binnenkant van de kist is bekleed met ongebleekt katoen. Bij het maken van de kist was het uitgangspunt wat hij zelf prettig en comfortabel zou vinden. Het resultaat is een, door zijn ronde vormen en lichte kleur, vriendelijk ogende uitvaartkist.

De medewerkers van Terra Nova kunnen u uitleg geven over de verschillende producten. Tevens helpen zij u bij het zoeken naar informatie en kunnen zij u adviseren. Wij hopen dat de tentoonstelling het onderwerp 'kinderen en de dood' meer bespreekbaar maakt en een idee geeft van wat er op dit gebied mogelijk is om op een persoonlijke manier afscheid te kunnen nemen. U bent dan ook harte welkom in de uitvaartwinkel.

Van 4 tot en met 29 oktober is de expositie te bezichtigen in de uitvaartwinkel Terra Nova, aan de Nachtegaalstraat 65 te Utrecht. De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.