juni 1999

Debuut kunstenaarsgroep Arte Eterna
Expositie in de uitvaartwinkel

In de uitvaartwinkel van Terra Nova aan de Nachtegaalstraat 65 te Utrecht is van 31 mei tot en met 25 juni een bijzondere expositie te bezichtigen. Zeven kunstenaars uit de regio Utrecht hebben zich onlangs verenigd in een groep, die de naam Arte Eterna draagt. Ze houden zich bezig met kunst rond de uitvaart in brede zin en exposeren nu voor het eerst bij Terra Nova. Naast sculpturen maken ze ook urnen, beschilderde kisten, portretten van overledenen, baarkleden, lijkwaden en rouwsieraden. Over hun motivatie om samen verder te werken zeggen zij het volgende :

Rituelen rond de dood zijn zo oud als de mensheid. Evenals de behoefte om voor een overledene een gedenkteken te plaatsen. Iedereen kent daar uit een ver of recent verleden wel voorbeelden van. Van hunebed tot praalgraf, van een eenvoudig kruis tot een veelheid aan symbolen. Stille sprekende beelden over de wijze waarop mensen leefden en stierven. Heden ten dage gaan we in Nederland over het algemeen eenvormig om met de dood. Begraafplaatsen, bij uitstek de plek voor herinneringen en rouwverwerking, hebben die functie in mindere mate dan vroeger. Gelukkig zijn er tekenen van verandering. Er is weer behoefte ontstaan aan een individuele manier van gedenken en verwerken. Er mag en er kan meer.
Wij zijn op zoek naar nieuwe vormen en inhoud. Steeds meer mensen kiezen nu voor hun eigen manier van gedenken. De kunstenaars uit de groep Arte Eterna sluiten daar ieder op hun eigen wijze en in hun eigen stijl bij aan. Zij ontwikkelen ideeën en maken speciale gedenk-kunstwerken, die passen bij de persoon waarvoor het bestemd is en waarin wensen kenbaar gemaakt worden. In nauwe samenwerking met de kunstenaar kan een uniek eerbewijs bedacht en tot stand gebracht worden. Op deze manier wil Arte Eterna een bijdrage leveren aan het proces van een zich vernieuwende gedenkcultuur.

De leden van Arte Eterna zijn: Armien Visser (baarkleden), Diet Idzerda (beschilderde kisten en portretten), Driekje de Boer (sieraden), Joop Wouterse (stenen beeldhouwwerk), Kirk Stalcup (urnen), Margriet Wienecke (sieraden) en Luigi Amati (beelden en urnen).