oktober 2002

Warm, open en intiem

dat is het nieuwe Uitvaartcentrum Utrecht

Het nieuwe Uitvaartcentrum Utrecht aan de rand van de stad is al weer enkele maanden in gebruik. De mensen zijn tevreden over het warme, open en toch intieme karakter van de nieuwbouw en de professionele faciliteiten voor een uitvaart naar wens. Een terugblik met directeur Teja van der Lee.

Op 24 mei was het zo ver: het nieuwe Uitvaartcentrum Utrecht werd officieel geopend. Burgemeester mevrouw Brouwer-Korf onthulde een kunstwerk van Barbara Nanning: acht langwerpige ramen met een motief van waaierkoraal. Dit fraaie kunstwerk was aangeboden door uitvaartvereniging Terra Nova. De volgende dag kwamen er ruim 400 mensen een kijkje nemen tijdens de open dag voor de Utrechtse bevolking. "Beide dagen waren erg succesvol", vertelt Van der Lee. "In ons gastenboek kregen we zeer veel lovende kritieken over zowel de binnenkant als de buitenkant van het centrum."

INGERICHTE ROUWKAMERS De open dag werd opgeluisterd door de Surinaamse bewassingsgroep Moria uit Utrecht. De groep gaf een demonstratie van een bewassing, zong traditionele liederen en gaf het publiek uitleg over de rituelen. De bezoekers konden verder een kijkje achter de schermen nemen. De twaalf opbaarkamers waren ingericht in verschillende stijlen. Ook was er een kinderopstelling gemaakt in een van de kamers.

GOEDE AKOESTIEK Na de opening is het uitvaartcentrum volledig in gebruik genomen. "De eerste ervaringen zijn zeer positief", evalueert Van der Lee. "De akoestiek in de zaal is goed. We hebben optredens gehad en zowel live muziek als cd's klinken mooi. De sprekers zijn goed verstaanbaar. Helaas konden we vanwege budgetoverschrijding geen open ringleiding voor doven meer realiseren. Dit staat hoog op mijn verlanglijstje en ik hoop dat de ringleiding er gaat komen."

VERZORGING NAAR WENS De Zaal is diverse malen gebruikt voor plechtigheden, condoleances en koffietafels. In enkele gevallen was het gezelschap zo groot dat er twee rouwkamers aan elkaar werden gekoppeld.
Dit was mogelijk, doordat de rouwkamers beschikken over flexibele schuifwanden. Ook zijn er verschillende uitvaarten conform diverse allochtone rituelen geweest, waaronder Surinaams en Hindoestaans. Met de islamitische uitvaartonderneming Al-Rahma uit Den Bosch is een contract afgesloten voor het gebruik van het uitvaartcentrum.

MOOIE WANDELING "Mensen zijn erg blij met de brug naar crematorium Daelwijck", geeft Van der Lee aan. "Ze vinden het een mooie wandeling, zo buiten in de natuur, naar de aula van Daelwijck. Die vijf minuten lopen geeft gelegenheid voor een moment van bezinning. Mensen kunnen dan zelf de baar rijden of het overlaten aan dragers."

FAMILIEKAMER DAN EN ACHT OPEN De familiekamer, die 24 uur per dag toegankelijk is voor de familie, is vrijwel wekelijks bezet.
Van der Lee: "De familiekamer is nu compleet ingericht met koffie, thee, kaarsen en een telefoon. We zijn bezig met een muziekinstallatie. Sommige families komen een keer per dag. Soms is de familie de hele dag aanwezig, omdat thuis opbaren niet mogelijk is. De opbaarkamer kunnen ze dan met spullen van thuis aankleden en in die sfeer familie en vrienden ontvangen."

POSITIEVE ERVARINGEN Het uitvaartcentrum vraagt mensen altijd naar hun ervaringen met de dienstverlening. "Veertien dagen na de uitvaart ontvangen mensen een formulier waarmee ze dankbetuigingen kunnen aanvragen. Daar doen wij ook een enquête bij om te vragen wat mensen vonden van onze uitvaartverzorging. Maar liefst 65 procent ontvangen we retour. De bevindingen zijn overwegend positief. De suggesties nemen we ter harte. De enquête is voor ons een instrument om te kijken of we de verwachte kwaliteit kunnen bieden."

WEBSITE MET VEEL FOTOS Uitvaartcentrum Utrecht beschikt ook over een eigen website. Op de site van Terra Nova op www.uitvaartvereniging.nl kan iedereen doorklikken naar het centrum. Hier staat alle informatie op een rijtje en kan men een groot aantal foto's bekijken om een impressie te krijgen van het centrum. Om zaken te regelen, moeten de mensen naar de Terra Nova-winkel aan de Nachtegaalstraat. Van der Lee: "Een persoonlijk gesprek is essentieel bij de uitvaartverzorging. Uw wensen staan centraal bij onze uitvaartverzorging, is onze belofte. En die wensen bespreken we graag in alle rust." Voor mensen die alsnog een bezoekje willen brengen aan het Uitvaartcentrum Utrecht, is er altijd gelegenheid voor zover er op dat moment geen plechtigheden zijn en er medewerkers beschikbaar zijn.