april 1997

Jan Wouters. Hard werkende middenvelder, opbouwende verdediger. Op het veld bikkelhard voor anderen en voor zichzelf. Buiten de grasmat vriendelijk en rustig. De in 1960 geboren Rivierenwijker kreeg als 17-jarige een contract bij FC Utrecht. Daar speelde hij negen jaar. Van augustus 1986 tot november 1991 versterkte hij de hoofdmacht van Ajax. Na twee jaar Bayern Munchen sloot hij zijn carriere in mei 1996 af als speler bij PSV. Jan Wouters speelde 371 competitiewedstrijden en 70 interlands.
Dit seizoen is hij assistent-trainer van FC Utrecht. Niet voor lang meer, want de komende twee seizoenen krijgt hij bij Ajax het tweede elftal onder zijn hoede. Zijn ambitie is hoofdtrainer te worden. "Of dat lukt kun je van tevoren niet voorspellen", vertelt Jan Wouters. "Net als de dood trouwens, je weet niet wanneer het jouw tijd is."

WELKE ROL SPEELT DE DOOD IN JE LEVEN? 'Eigenlijk speelt de dood geen rol in mijn leven. Ik denk er wel eens over na. Echt bang voor de dood ben ik ook niet. Het is een vreemde vraag, waarop je makkelijk nee zegt. Ik denk dat dit komt, omdat ik niet weet wanneer mijn dood komt. Als ik dit wel zou weten, ernstig ziek zou zijn of zo, dan pas zou ik bang zijn. Ik word natuurlijk wel van tijd tot tijd geconfronteerd met de dood. Vooral als jonge mensen overlijden, grijpt dat me aan. Belangrijker dan de dood, vind ik het leven. Daarin wil ik plezier hebben in wat ik doe en hoe ik met mensen omga. Plezier is mijn motor, als voetballer, als trainer en als mens. Ik wil zeker weten dat ik alles wat binnen mijn vermogen ligt, ook heb gedaan. Dan is er geen goed of fout. Je hebt in je leven talenten meegekregen en die moet je benutten en verbeteren."

BEN JE GELOVIG? "Ik ben wel katholiek opgevoed. Maar ik geloof niet echt in een hiernamaals, in een god of in reïncarnatie. Wel denk ik dat er meer op aarde is dan wij kunnen waarnemen. Wij kunnen nog lang niet alles wat er gebeurt verklaren. Er kan best een wereld naast de onze zijn, die wij niet kunnen zien, maar waar we af en toe wel contact mee hebben. Het zou best kunnen, is mijn houding."

PRATEN VOETBALLERS WEL EENS OVER DE DOOD? "Nee, niet in de zin van 'Heb jij al wat geregeld', of 'Wil jij begraven of gecremeerd worden'. Wat me nog wel bijstaat, is de begrafenis van Lloyd Doesburg. Deze speler kwam om het leven bij de SLM-vliegtuigramp. Op zijn begrafenis hebben zes spelers de kist gedragen. Dat was heel speciaal. Ook zijn we gebleven tot de kist in de grond zakte. Dit had ik nog nooit eerder gezien en het was erg aangrijpend. Wij Nederlanders zijn sowieso vrij nuchter. We herdenken de doden met het hoofd en het hart. Ik heb veel opgestoken van andere culturen. Zo vroeg een Hindoestaanse jongen me onlangs of hij de wedstrijd van zaterdag mocht afzeggen. Het was die dag precies een jaar geleden dat zijn vader was overleden. Hij wilde zijn vader herdenken, offers brengen en zijn hoofd kaal scheren. Ik vind het mooi om zo geliefden te herdenken."

HEB JIJ AL IETS GEREGELD? "Niets. Of ja, toch. Ik heb aan mijn vrouw gevraagd of ze 'The air that I breathe', van de Hollies wil draaien op mijn begrafenis. Dat liedje raakt me. Verder weet ze dat ik begraven wil worden. Ik merk zelf dat een graf tastbaar is. Ik kan als ik het nodig heb even naar het graf van mijn ouders lopen en met ze praten. Dat contact vind ik erg belangrijk."

jan wouters: "ik heb aan mijn vrouw gevraagd of ze 'the air that i breathe', van de hollies wil draaien..."