november 2004

Radboud Spruit grafkistenmaker met passie

Het was ongeveer 35 jaar geleden dat Radboud Spruit voor het eerst geconfronteerd werd met de dood. Voorzien van wijwater en wierook diende hij in die tijd regelmatig als misdienaar bij rouwdiensten. Op zijn gemak voelde hij zich echter nooit, vooral de doodskisten vond hij er eng uitzien.

De dood kwam voor het eerst heel dichtbij toen zijn moeder na een jarenlang ziekbed thuis overleed. Mede omdat zij door de familie thuis werd verpleegd is de dood niet als eng ervaren. Natuurlijk was het geen leuke ervaring, maar die periode bleek wel heel bijzonder. In Radbouds ogen speelt de dood een belangrijke rol, waar je heel veel zorg en aandacht aan moet besteden. Van de voorbereidingen van de uitvaart van zijn moeder heeft de familie zoveel mogelijk in eigen hand gehouden. Toen de keuze voor een kist zich voordeed werden foto's van standaard grafkisten getoond. Voor Radboud een gruwelijke ervaring: 'Wat erg dat we onze moeder in zo'n onaantrekkelijke kist leggen terwijl zij zelf zo bijzonder is geweest'. Zelfs het dragen van de kist deed pijn aan zijn handen en op dat moment ontsproot het idee om ooit voor hem zelf een ander soort kist te maken. Een kist die niet zou afstoten, maar die juist zou uitnodigen om gestreeld en gedragen te worden.

Cocon
Het idee van een uitnodigende en vriendelijke doodskist liet Radboud niet meer los en in de loop der jaren kreeg dat steeds meer vorm. Dat resulteerde tien jaar geleden in zijn eerste kist: rond in de vorm van een cocon. Het plan had zich uitgebreid met het idee om hier misschien ooit een bedrijfje in te beginnen. Maar dan een bedrijfje dat de kisten maakt waarin Radboud zijn gevoelens kwijt kan. direct contact Enkele jaren later werd in Utrecht de uitvaartwinkel Terra Nova geopend. Tot dat moment had Radboud zijn eerste kist nog nooit aan iemand uit de uitvaartwereld getoond en Terra Nova was de eerste die hem benaderde. Er ontstond een leuk contact en vanuit de uitvaartwinkel werden zijn eerste klanten aan hem doorverwezen. In de jaren daarna groeide hij langzaam in het proces van ontwerpen en vervaardigen van doodskisten. Ook ontdekte Radboud hoe moeilijk het is om in de nogal besloten uitvaartwereld een voet aan de grond te krijgen. Door het eindeloos meedoen aan exposities en een permanente tentoonstelling in de uitvaartwinkel verkreeg hij beetje bij beetje naamsbekendheid.

Leerzaam jaren
In het begin waren het vooral particulieren die hem benaderden. Maar langzamerhand raakten steeds meer uitvaartondernemers geďnteresseerd in zijn kisten. Leerzame jaren volgden, vooral door de vele mooie en bijzondere ontmoetingen met mensen die niet lang meer te leven hadden en die hem vroegen een kist te maken. Ook ontmoette hij ouders, die voor hun kind dat zou komen te overlijden een bijzondere kist wilden hebben, en de stap zetten zijn werkplaats te bezoeken. Dat waren altijd aangrijpende momenten.
Nu, na een aantal moeilijke jaren is de vraag naar zijn kisten zo groot dat Radboud het in zijn eentje niet meer aankan. Een grote kisten fabrikant wil een van Radboud's ontwerpen in productie gaan nemen. Iets wat hij in het begin van zijn carričre niet voor mogelijk had gehouden, maar wat hem nu ruimte biedt voor nieuwe creaties.

Het assortiment kisten van Radboud kisten is te bekijken op zijn website: www.grafkist.nl en op de website van Terra Nova: www.uitvaartvereniging.nl