voorjaar 2015

Nieuwe samenwerking, vertrouwde zorg

Terra Nova kiest voor Kollaard en Jansen Uitvaartzorg

Vanaf 1 juli 2015 zal de uitvaartverzorging van Terra Nova in handen zijn van Kollaard en Jansen Uitvaartzorg. Een nieuwe samenwerking, maar vertrouwde zorg. De eigenaren Kollaard en Jansen hebben veel
ervaring en zijn erg gedreven in hun werk. Koen Kollaard verzorgt met zijn bedrijf al vele jaren uitvaarten. Gerda Jansen, bedrijfsleidster van Terra Nova, werkt al meer dan 13 jaar in de uitvaartbranche. Samen hebben ze begin 2015 Kollaard en Jansen Uitvaartzorg opgericht.
"Persoonlijke aandacht in moeilijke tijden en rekening houden met wensen en budget, dat is wat we mensen willen bieden", vertelt Gerda
Jansen. "Met onze gebundelde ervaring kunnen we alle praktische zaken rond de begrafenis of crematie regelen."

Al enkele jaren werkt Terra Nova voor de uitvaartverzorging samen met Yarden. "Het contract met Yarden loopt af op 1 juli 2015", legt Gerda Jansen uit. "Dan sta je voor de keuze doorgaan met deze partij of ook eens kijken naar een andere partij die wellicht iets extra’s kan betekenen voor onze leden. Dat laatste hebben we dus gedaan. Ik ben blij dat de Raad van Commissarissen en het Dagelijks Bestuur open stonden voor een verkenning van de markt. Het belang van onze leden heeft bij de keuze altijd voorop gestaan. Terra Nova is er om voor de leden een goede uitvaart te verzorgen voor een nette prijs. Daarnaast vinden wij de aandacht voor persoonlijke wensen belangrijk. Wij zochten een partner waarbij de familie en nabestaanden alle aandacht krijgen. In de dagen rondom de uitvaart ontstaat er een bijzondere band met de familie. We hebben dan ook bewust gekozen voor een klein team waarmee we op een persoonlijke wijze de uitvaarten kunnen verzorgen."

LEDENRAAD AKKOORD  Tijdens de oriëntatieperiode op een nieuwe uitvaartpartner kwam Gerda Jansen op 4 oktober 2014 Koen Kollaard tegen op een uitvaartbeurs in Houten. Geen onbekende, want Koen Kollaard en Gerda Jansen kenden elkaar al doordat Koen Kollaard in het verleden met regelmaat uitvaarten voor leden van Terra Nova heeft verzorgd. “Tijdens de beurs ontstond spontaan het idee om samen een nieuw bedrijf op te richten”, vertelt Koen Kollaard.
“We delen dezelfde waarden in onze dienstverlening: persoonlijk, professioneel, passend en betrokken. We hebben onderzoek naar de haalbaarheid gedaan en een businessplan opgesteld.
In sneltreinvaart mag ik wel zeggen. Ik ben heel blij dat het Dagelijks Bestuur, de Raad van Commissarissen en de Ledenraad achter ons nieuwe bedrijf staan.”

GEEN HORLOGE, ALLE TIJD  Rond de uitvaart zijn er veel vragen en nabestaanden moeten in korte tijd diverse keuzes maken. “Ik vind het belangrijk alle tijd te nemen voor de familie en nabestaanden”, geeft Koen Kollaard aan. “Ik draag dan ook geen horloge als ik bij mensen kom. Verder vind ik het belangrijk dat de nabestaanden niet telkens met verschillende contactpersonen te maken krijgen, maar dat er één vaste contactpersoon voor hen is. In de dagen rond de uitvaart zullen wij naast onszelf ook altijd een tweede collega voorstellen aan de nabestaanden. Zodoende weten zij dat er altijd een ‘back-up’ is geregeld. Wij zijn dag en nacht, zeven dagen in de week bereikbaar voor vragen en ondersteuning. Op deze zorg en aandacht kunnen mensen rekenen. Ik heb ervaring in uitvaarten waarin andere culturen een rol spelen, uitvaarten in besloten kring of juist uitvaarten waarbij heel veel mensen aanwezig zijn, waar ook bepaalde protocollen gehanteerd moeten worden. Maar ook in situaties waar jonge mensen, kinderen of baby’s zijn overleden. Ons werkgebied is met name de regio rond Utrecht, maar als mensen ons vragen om elders in Nederland de uitvaart te begeleiden dan doen we dat natuurlijk ook. Zo was ik zelf laatst voor een familie in Delfzijl.”

THUIS OPBAREN  Steeds meer mensen kiezen voor thuis opbaren. “Dat is intiem en besloten”, geeft Koen Kollaard aan. “De kosten van een opbaring in een thuissituatie zijn ook lager. Maar wat komt daar allemaal bij kijken?
Wij geven u graag de uitleg hierover en helpen u daarbij, zodat alle praktische zaken van een thuisopbaring zijn geregeld. In een thuissituatie hebben de directe nabestaanden, de familie, vrienden en bekenden alle tijd om in een vertrouwde omgeving afscheid te kunnen nemen.’’

KWALITEIT EN NAZORG  In de dienstverlening is kwaliteit erg belangrijk. Koen Kollaard: “Het is een cliché, maar kwaliteit moet vanzelfsprekend standaard zijn in de uitvaartzorg. In moeilijke tijden moet je er helemaal zijn voor de nabestaanden. We informeren regelmatig of alles naar wens gaat of dat wij de familie nog ergens mee kunnen helpen. Ook hebben wij een nagesprek ter evaluatie om te informeren of er behoefte is aan nazorg of extra ondersteuning bij de afwikkeling van praktische zaken na de uitvaart. Ik organiseer zelf eens per jaar een samenkomst voor mensen die in dat jaar iemand hebben verloren. Dit is kosteloos en geheel vrijblijvend. Deze informele Bloemenmiddag is in de lente, symbolisch voor een nieuw seizoen,
een nieuwe start. Het is een samenzijn zonder speeches, maar nabestaanden mogen een bloemstuk maken en wij bieden een hapje en een drankje. De gesprekken ontstaan spontaan. Herinneringen worden opgehaald. Delen en herkennen, dat kan mensen helpen in de rouwverwerking. Deze samenkomst zullen we vanaf nu ook voor de nabestaanden van leden van Terra Nova gaan verzorgen”.