najaar 2010

SAMEN VOOR EEN PERSOONLIJKE UITVAART

Winkelende voorbijgangers werpen een blik op de etalageruit van de Gedenk-Winkel van Terra Nova. Zo maar even binnenwandelen, is er vaak niet bij. Als je midden in het leven staat, zijn denken en praten over de dood ver weg. Toch is de drempel lager geworden. Langzaam verdwijnt het taboe en als onderdeel van de rouwverwerking willen mensen ook op een mooie, intieme, bijzondere manier afscheid nemen; geheel in de geest van de overledene. Terra Nova helpt mensen bij het invullen van de meest persoonlijke wensen. Een gesprek met Gerda Jansen en Pia la Lau-Scholten.

WAT DOET TERRA NOVA?
"Wij geven advies en informatie over alles wat met de uitvaart te maken heeft, zoals begrafenis, crematie, kisten, urnen, waden, kaarten, vervoer, catering, gedenksieraden, rouwverwerking, verzekeringen, erfrecht. Dit doen we op een rustige plek in de Gedenk-Winkel. Bovendien hebben wij een zeer grote en mooie collectie urnen en sieraden op onze speciale website en een deel daarvan kunnen mensen in de winkel bekijken."

WAT KUNNEN JULLIE VOOR MENSEN BETEKENEN?
"Als wij in gesprek gaan, nemen we alle tijd. We luisteren en helpen mensen bij hun keuzes. Wat zijn uw wensen? Hoeveel wilt u opzij zetten voor de uitvaart? We denken mee en zoeken naar oplossingen. Als mensen al een ketting hebben met de as van hun moeder en ze willen de as van hun net overleden vader erbij, dan kijken we samen met de kunstenaar hoe we een nieuw passend sieraad kunnen maken. Het directe contact met keramisten, glasblazers en edelsmeden helpt ons om de persoonlijke wensen van mensen te verwezenlijken."

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN LIDMAATSCHAP?
"Iedereen kan voor een eenmalig bedrag van 10 euro lid worden. We zijn een uitvaartvereniging zonder winstbejag en ons doel is voor onze leden een zo goed mogelijke uitvaart te laten verzorgen tegen de best mogelijke prijs. Onze leden ontvangen een kosteloze voorbespreking van anderhalf tot twee uur, alsmede een korting van € 250 op de uitvaart. Ons call center is 24 uur per dag, zeven dagen in de week bereikbaar voor overlijdensmeldingen. Jaarlijks versturen wij een nieuwsbrief met informatie over de laatste trends, ontwikkelingen en tarieven. Verder kunnen leden gratis een formulier voor hun wilsbeschikking ontvangen. Uiteraard kunnen we dit samen bespreken en invullen."

IS TERRA NOVA ER ALLEEN VOOR LEDEN?
"Nee, zeker niet, we zijn er voor iedereen die vragen heeft en meer wil weten over een uitvaart."

HEEFT U OOK EEN EIGEN UITVAARTCENTRUM?
"Wij hebben geen eigen uitvaartcentrum en geen eigen uitvaartleiders. Wel hebben we goede afspraken met uitvaartcentra gemaakt, zoals Uitvaartcentrum Utrecht. Iedereen kan rekenen op de grootst mogelijke zorg en de opbaring kan in principe in alle centra in de regio."

WAT KOST EEN GEMIDDELDE UITVAART?
"Je moet denken aan prijzen vanaf € 4.300 tot € 5.500. Natuurlijk zijn er ook mensen die hele speciale wensen hebben."

HOE KUNNEN MENSEN DAT BETALEN?
"Goede vraag. Dit is juist iets wat we vaak moeten uitzoeken. Mensen hebben wel een verzekering of een spaarpotje, maar weten niet of dat voldoende is voor de uitvaart die zij wensen. Bij ons komen ouderen die er niet van kunnen slapen. Wij rekenen zaken door en geven advies. Wij verkopen geen verzekeringen, wel kunnen mensen deelnemen aan de Stichting Depositofonds. Je stort een bedrag en spaart daarmee voor je uitvaart. Over het totaal gestorte bedrag ontvang je een jaarlijkse rente die boven de gemiddelde spaarrente ligt. Sommige mensen gebruiken het depositofonds als aanvulling op hun uitvaartverzekering. Zo'n fonds is ook geschikt voor ouderen die vanwege de hoge premie en de gezondheidsverklaring zich niet willen of kunnen verzekeren."

VROEGER ADVERTEERDE TERRA NOVA ONDER MEER OP STADSBUSSEN. WAT DOEN JULLIE NU?
"Wij kiezen voor een directe, persoonlijke benadering, waarbij we met mensen in gesprek gaan. Zo hebben we op de jaarlijkse braderie in de Nachtegaalstraat gestaan tussen allerlei kraampjes. Dat werkt. Mensen waren verrast en je zag dat het de weken daarna behoorlijk drukker was in de winkel. Mensen zitten met talloze vragen over de uitvaart en zijn blij dat ze die eindelijk eens kunnen stellen. Veel mensen wisten bijvoorbeeld niet dat je de as van een dierbare mag verdelen. Je kunt verstrooien en ook nog as bewaren voor de urn en voor sieraden.
Onze website trekt bezoekers uit het hele land. Wij krijgen wel eens mensen die hier 's ochtends met de as van hun vader aankomen. Ze gaan winkelen in Utrecht en 's middags hebben wij er professioneel en respectvol voor gezorgd dat de as in een beeld, een sieraad of een urn is verwerkt."

WAT ZIJN DE LAATSTE TRENDS?
"Een milieu- en natuurvriendelijke uitvaart en het opbaren in waden zijn in opkomst. Mensen besteden meer aandacht aan de kwaliteit en sfeer van de catering; zo doet tapas z'n intrede. De condoleanceregisters zijn al lang geen zwart-grijze boeken meer, maar fraaie persoonlijke boekwerken. Natuurlijk blijft het verdriet, maar mensen willen ook het feit delen en vieren dat ze samen met iemand hebben mogen leven."