najaar 2008

Uw storting in uw depositofonds
aftrekbaar tot 31 december 2008!

Tot en met 31 december 2008 is het in de meeste gevallen mogelijk om uw storting in het depositofonds via de bijzondere uitgaven, aftrekbaar te maken van uw belastbaar inkomen. Vanaf 1 januari 2009 vervalt deze voorziening.

Het depositofonds is een soort goede spaarregeling. Er wordt voor u een rekening geopend waarop u een reserve kunt opbouwen voor de toekomstige uitvaartkosten. U kunt in het depositofonds het gehele bedrag benodigd voor de uitvaart opbouwen, of alleen een aanvulling op uw uitvaartpolissen storten. U kunt er per maand, per kwartaal of per jaar een vast bedrag op storten. Een willekeurig bedrag op het moment dat het u uitkomt, kan ook.

FINANCIEEL GEMAK  Een groot voordeel van deze spaarrekening is dat de rente die op de ingelegde gelden wordt vergoed, uitzonderlijk hoog is. Alle stortingen bij elkaar worden in obligaties, voornamelijk staatsleningen, belegd. Er wordt dus niet met uw inleg gespeculeerd.

ZEKERHEID Aangezien de Stichting Depositofonds een aparte stichting is, waarin alleen geld van leden zit, blijft uw geld gewaarborgd en kan de stichting nooit betrokken raken bij een eventueel faillissement van CVU Terra Nova. De opgebouwde tegoeden blijven dus bestaan en worden uitgekeerd aan de uitvaartondernemer die dan de uitvaart uitvoert.
Ieder jaar ontvangt u een duidelijk renteoverzicht, waarop de inleg en de renteaanwas apart staan vermeld. De renteberekeningen worden gecontroleerd door accountantskantoor Ernst & Young alvorens ze u worden toegezonden. U hebt dus de zekerheid dat uw reservering voor de toekomstige uitvaartkosten goed wordt opgebouwd!

BELASTINGEN  Bij de belastingdienst dient het deposito als inkomen in box III te worden opgegeven. De heffing gaat uit van een fictief rendement van 4% op uw vermogen, over dit rendement wordt vervolgens 30% inkomstenbelasting geheven. De belasting wordt geheven over uw gemiddelde vermogen op 1 januari en 31 december van het betreffende jaar. In box III geldt voor 2007 een heffingsvrij vermogen van € 20.014,- als basisbedrag. Als u heel 2007 een fiscale partner heeft, dan kunt u het heffingvrije vermogen aan elkaar overdragen. Voor de één is dan het heffingvrij vermogen € 40.028,- (€ 20.014,- + € 20.014,-) en voor de ander € 0,-. Bent u 65 jaar of ouder of heeft u minderjarige kinderen, dan kan uw heffingvrije vermogen hoger zijn. Voor kapitaalverzekeringen die alleen uitkeren bij overlijden geldt een vrijstelling van € 6.492,-. Is de totale waarde hoger dan vervalt de vrijstelling.

In de Terra Nova uitvaartwinkel geven wij u graag meer informatie. We stellen het op prijs als u hiervoor even een afspraak met ons maakt.