december 2006

Stichting Memento: 'beelden met een eigen verhaal'

www.memento-gedenkbeelden.nl

Van vrijdag 17 november tot vrijdag 30 maart 2007 laat Uitvaartwinkel Terra Nova in een tentoonstelling het werk zien van kunstenaars, die zijn aangesloten bij de Stichting Memento Gedenkbeelden. De expositie geeft op een aansprekende manier een indruk hoe persoonlijke gedenkbeelden tot stand komen.

Steeds vaker zoeken mensen voor de laatste rustplaats een gedenkteken dat in sfeer en uitvoering een persoonlijke herinnering vormt. De Stichting Memento Gedenkbeelden heeft hier een open oor voor en kan aan die wensen een invulling geven. De twintigtal kunstenaars die samen Memento vormen kennen een sterk persoonlijke aanpak. Naast hun vrije werk hebben de kunstenaars zich toegelegd op gedenkbeelden, zoals grafbeelden of urnen, die een plaats krijgen op de begraafplaats, in de tuin of binnenshuis. Iedere kunstenaar hanteert daarbij een eigen materiaal- en beeldtaal. Samen met de nabestaanden wordt gezocht naar de beste vertaling van de wensen, ideeën en herinneringen; de totstandkoming is vaak een intensief proces. Zo ontstaan er unieke kunstwerken met een persoonlijk verhaal.

Nieuwe mogelijkheden
Sinds de oprichting van Memento heeft de grafkunst in Nederland een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt en zijn er veel nieuwe mogelijkheden voor gedenken ontstaan. Memento heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. Inmiddels hebben de kunstenaars enkele honderden gedenkbeelden in opdracht gerealiseerd, verspreid over heel Nederland. Op de website www.memento-gedenkbeelden.nl zijn daar verschillende voorbeelden van te zien.

Op de tentoonstelling in de Uitvaartwinkel van Terra Nova staan in het decor van een historische begraafplaats enkele eigentijdse grafbeelden op ware grootte. Foto's met documentatie en een grote reeks ontwerpen op kleine schaal geven de bezoeker een indruk van het proces dat vooraf is gegaan aan de gerealiseerde gedenkbeelden. Bovendien zijn er enkele nieuwe, bijzondere urnen te zien.