december 2005

'Persoonlijke aandacht en kwaliteit blijven vooropstaan'

In de Terra Nova Uitvaartwinkel aan de Nachtegaalstraat 65 is de verbouwing bijna achter de rug. Het interieur wordt grondig vernieuwd. "We willen een vriendelijke, warme uitstraling", geeft bedrijfsleider Gerda van den Heuvel aan. "De drempel om onze uitvaartwinkel te bezoeken, moet zo laag mogelijk zijn. In de winkel is een grote collectie urnen te bezichtigen. Nieuw wordt de aparte bespreekkamer waar we in alle rust mensen kunnen ontvangen. Voor de rest blijven wij natuurlijk doen waar we al jaren goed in zijn: op een persoonlijke en betrokken manier de uitvaart verzorgen conform de wensen van de overledene en nabestaanden en met kwalitatief hoogwaardige dienstverlening."

"Wij zijn er voor onze leden", begint Gerda van den Heuvel. "We willen de uitvaart tot in detail regelen, op een persoonlijke en betrokken wijze. Dit doen we al sinds 1932 toen de vereniging onder de naam CVU Maliesingel werd opgericht vanuit de coöperatieve gedachte: zorgdragen voor een goede en betaalbare uitvaart voor haar leden, zonder winstoogmerk. In 1996 hebben we onze naam veranderd in Terra Nova. De belofte aan onze leden is ongewijzigd: wij verzorgen de uitvaart naar wens."

Informatie, advies en begeleiding
"De leden van Terra Nova ontvangen onder meer korting op de uitvaartkosten als wij die verzorgen", vervolgt Gerda van den Heuvel. "Voor overlijdensmeldingen zijn wij 24 uur per dag bereikbaar. Onze uitvaartwinkel is maandag tot en met vrijdag geopend van negen tot vijf uur voor informatie en advies over alles wat er bij het overlijden en de uitvaart komt kijken. Denk daarbij aan het berekenen van de kosten van een begrafenis of crematie, aan overlijdensverzekeringen en het depositofonds. Of aan wilsbeschikkingen en het donorcodicil. Wij nemen de tijd voor een gesprek en kunnen direct de mogelijkheden van bijvoorbeeld urnen, kisten, sieraden, rouwkaarten en asbewaardoosjes laten zien."

Persoonlijke wensen
Het belangrijkste voor Terra Nova blijft dat mensen de vrijheid hebben zelf te beslissen wat ze willen. "We willen zoveel mogelijk rekening houden met de persoonlijke wensen van de overledene of de nabestaanden", stelt Gerda van den Heuvel. "Zo kan de opbaring plaatsvinden in Uitvaartcentrum Utrecht, maar ook in elk ander rouwcentrum. We kunnen ook bijzondere kisten, luxueus drukwerk, witte auto's of bepaalde muziek regelen. Onze uitvaartbegeleider zorgt daarvoor, in goed overleg met de nabestaanden."

Professionele uitvaartbegeleiding
De uitvaartbegeleider neemt de nabestaanden alle praktische zaken uit handen en regelt veel achter de schermen. Ook de emotionele kant krijgt alle aandacht. "Uitvaartbegeleiding betekent ook de nabestaanden bijstaan, vanaf de melding van overlijden tot na de uitvaart. Dit doen wij niet volgens een vast draaiboek, maar uitsluitend volgens de wensen van de nabestaanden. De nabestaanden worden nauw betrokken bij de laatste verzorging van de overledene. Ons uitgangspunt is dat men bij de uitvaart zelf doet, wat men wil en kan."

Welkom in de vernieuwde winkel
"Als uitvaartvereniging gaan we mee met de tijd", legt Gerda van den Heuvel uit. "Er is de laatste jaren heel veel veranderd en het is een goede zaak dat er veel meer ruimte is voor de persoonlijke invulling. Onze winkel is daar een goed voorbeeld van. Die wordt nog warmer en vriendelijker qua uitstraling. We nodigen mensen uit om zich in een prettige omgeving te informeren over dit moeilijke onderwerp, wat een uitvaart toch is. Het is gelukkig meer bespreekbaar, maar er komen altijd emoties los. Nieuw in onze winkel is de speciale bespreekkamer; daar kunnen we in alle rust mensen ontvangen en te woord staan." Nieuw in de winkel wordt ook de zeer uitgebreide collectie urnen en mini-urnen. "De moeite waard, want er hebben veel verschillende kunstenaars aan meegewerkt", besluit Gerda van de Heuvel. "Niet veranderd is de prachtige collectie uitvaartkistjes van Radboud Spruit. Naast houten kistjes zijn er ook afscheidsmandjes van stof en riet. In de winkel is verder ook alle informatie aanwezig voor professionele hulp bij rouwverwerking."

De vernieuwde winkel is per 1 december weer geopend. U bent van harte welkom!