mei 2005

"De lijkbezorging geschiedt overeenkomstig de wens of de vermoedelijke wens van de overledene tenzij dat redelijkerwijs niet gevergd kan worden." Dat is de tekst van Artikel 18 van de Wet op de Lijkbezorging. Een enigszins droge tekst, maar duidelijk is die wel!

Overledenen hebben recht op een uitvaart die past bij hun persoonlijke opvattingen en de manier waarop ze hebben geleefd. Of nog directer gesteld: je leeft je eigen leven, je kiest je eigen uitvaart. En dat laatste is niet voor niets al jarenlang de overtuiging van uitvaartvereniging Terra Nova. Een overtuiging die nauw aansluit bij de ontwikkelingen in de samenleving. Een samenleving waarin wij niet alleen steeds grotere vrijheid krijgen, maar die ook nemen wanneer het gaat om persoonlijke levensvraagstukken.

Je kiest je eigen uitvaart
Het spreekwoordelijke kopje koffie en plakje cake na afloop van de uitvaart is genoegzaam bekend. Veel mensen nemen daarmee genoegen maar realiseren zich vaak niet dat het ook anders kan. En anders mag, volgens de eerder- genoemde wet. Maar wie kent die regels, wie weet wat mag en niet mag? En wat kan en niet kan? Voor al die antwoorden kunt u terecht bij uitvaartvereniging Terra Nova. Als geen ander zijn zij daarvan op de hoogte en streven zij naar een uiterst persoonlijke uitvaart. Want niet alleen de overledene heeft daar recht op, maar de herinnering aan een mooie uitvaart is ook troostend voor de nabestaanden.

Vrijheid in handelen
Sommige nabestaanden vinden hun troost wanneer zij nauwer betrokken zijn bij de praktische afhandeling van de uitvaart. Ook al beschikt Terra Nova over een hypermodern uitvaartcentrum, toch kiezen nabestaanden soms voor opbaring in eigen huis. Dat kan, ook als iemand in het ziekenhuis is overleden. Terra Nova kan u daarbij helpen. Bijvoorbeeld met de juiste materialen zoals koelelementen. Maar ook met nuttige tips.

Wist u dat u zelf een kist mag maken? De wet staat dat toe. Wel moet een kist aan een paar randvoorwaarden voldoen. Wilt u een dergelijke persoonlijke kist zelf ontwikkelen dan kunt u bij Terra Nova terecht voor de randvoorwaarden. Weinigen weten dat er ook zonder kist begraven of gecremeerd mag worden. Wel moet het lichaam op enige wijze bedekt zijn want zonder omhulsel is begraven of cremeren niet toegestaan. Vervanger voor een kist kan bijvoorbeeld een lijkwade zijn.

Ook de uitvaartstoet kan vaak naar eigen inzicht worden ingericht. In het algemeen wordt gekozen voor rouwauto's. Maar in principe is elk vervoermiddel toegestaan: privé-auto, boot, koets, bakfiets, motor etc. De wet is daarin niet dwingend. Wel is het zo dat gemeenten vrij zijn hier regels voor op te stellen.

Mogelijkheden en grenzen
Zo zijn er nog tientallen voorbeelden te noemen waardoor een uitvaart een hoogst persoonlijk gebeuren wordt. Maar wat uw wensen ook mogen zijn en wat u ook kiest, verstandig is het om het een en ander vooraf te bespreken en vast te leggen. Uitvaartvereniging Terra Nova kan u daarbij helpen. Zij kunnen u aangeven wat de mogelijkheden zijn en waar de grenzen liggen. Bovendien hebben zij de middelen om het een en ander vast te laten leggen. Aansluitend kan dan een kostenberekening gemaakt worden, zodat onaangename financiële verrassingen niet voorkomen. Ook biedt de vereniging goede en betrouwbare mogelijkheden om u voor de kosten van een uitvaart te verzekeren.