Welkom 
        Wat doet Terra Nova voor u? 
                   de uitvaart (kosten) 
        Nog meer diensten van Terra Nova 
                   deposito's 
                   de urnensite 
                   uitvaartartikelen 
                   gedenkwinkel en urnensite 
                   het uitvaartmagazine 
                   polisbeheer 
        Waarom lid worden? 
                   lid worden 
        Contact 
                   werkgebied 
                   disclaimer 
                   vrijblijvende informatie 
                   colofon 
   
 Ga direct naar de site van:

 


 

april 2001

INHOUD o.a.

Naamnummer van uitvaartbedrijven vergroot dienstverlening

Voorkomt rompslomp voor nabestaanden

 

Een algemene meldcentrale voor sterfgevallen. Daarmee is het naamnummer 0800-STERFGEVAL het beste te vergelijken. Maar dan een meldcentrale die direct doorverbindt met een begrafenisondernemer in de buurt. Dankzij de moderne techniek is daar geen telefoniste meer voor nodig, en hoeven nabestaanden niet meer eindeloos te bladeren in het telefoonboek of de Gouden Gids.

Over het hele land hebben uitvaartondernemers van naam en faam zich verenigd onder dit zogeheten naamnummer. Als service aan de consument, die op het moment dat hij een uitvaart moet regelen vaak geëmotioneerd is. Peter van Schaik van Uitvaart.Com is initiatiefnemer en coördinator van het gratis meldnummer. "Bij een sterfgeval verkeren mensen vaak in een soort roes. Een dierbare is overleden en er moet opeens van alles gebeuren. Dan kun je geen gedoe gebruiken. Met het draaien van het naamnummer 0800-STERFGEVAL (sinds november 2000 operationeel) is het meteen raak. De naam is gemakkelijker te onthouden dan een algemeen telefoonnummer. De lokale uitvaartvereniging, Terra Nova, neemt met haar eigen naam op, mensen weten dus met wie ze te maken hebben."
Van Schaik benadrukt dat aan het naamnummer alleen kwalitatief goede bedrijven deelnemen die een langdurige goede reputatie en een bepaalde omvang hebben en lid zijn van een branche organisatie. "Een bedrijf mag niet te klein zijn, het moet meerdere families gelijktijdig van dienst kunnen zijn. En het lidmaatschap van een brancheorganisatie verlangen we omdat die organisaties strenge eisen stellen aan hun deelnemers. Daar is de consument alleen maar mee gediend."

GEMAKKELIJK TE ONTHOUDEN

Het geheim van het naamnummer zit hem in het gemakkelijk onthouden. Het telefoonnummer vormt het woord, of het woord het nummer, het is maar hoe je het bekijkt. In het geval van 0800-STERFGEVAL wordt het nummer gevormd door de letters van het woord 'sterfgeval' die op of bij de telefoontoetsen staan (oftewel 0800-7837343825), ongeacht of die letter als eerste op de toets voorkomt. Zo vanzelfsprekend als het is om bij noodgevallen het landelijke meldnummer 112 te bellen, zo logisch is het nu om bij een sterfgeval contact op te nemen met 0800-STERFGEVAL; in Utrecht en Maarssen dus met Uitvaartvereniging Terra Nova. En als mensen nou prijs stellen op een bepaald bedrijf? Van Schaik: "De meeste mensen hebben niet zo gauw een bedrijf bij de hand. Ze willen gewoon een goed verzorgde uitvaart, zonder rompslomp. Wie per se met een bepaalde onderneming in zee wil, heeft het nummer daarvan meestal wel in zijn telefoonklapper of bij zijn papieren zitten."

Van Schaik verwacht dat de dienstverlening aan de consument met het gratis nummer toeneemt. Maar is het eigenlijk niet een beetje luguber, zo'n naamnummer 'sterfgeval'? "Er is een bewustwording onder de mensen gaande", stelt Van Schaik, "mensen willen alle zaken in hun leven in eigen hand houden, dus ook hun uitvaart. De belangstelling voor uitvaarten en begraafplaatsen e.d. groeit alleen maar. Er wordt wel eens gezegd: 'de uitvaart is de spiegel van het leven'. We vinden het tegenwoordig heel gewoon allerlei keuzes in ons leven te maken, niet alles ligt meer van het begin tot het eind vast. Dan is het toch ook normaal om aan het eind van je leven keuzes te maken? Dat sluit aan op de tijdgeest; de mens als individu, met zijn eigen voorkeuren en zijn eigen invullingen."

 

terug naar boven