april 1997

UITVAARTWINKEL TERRA NOVA GROOT SUCCES!

Met het onthullen van een van de vijf affiches waarmee Terra Nova het afgelopen jaar campagne voerde, opende oud-voorzitter Bakkers op 12 oktober 1996 de uitvaartwinkel van Terra Nova aan de Nachtegaalstraat 65. Dat op dat moment de gehele Nachtegaalstraat in een open bouwput was omgetoverd, was voor velen geen belemmering om aanwezig te zijn op deze, voor de uitvaartvereniging zo historische dag.

UNIEKE WINKEL De naamsverandering van CVU Maliesingel in uitvaartvereniging Terra Nova heeft definitief zijn beslag gevonden. En Terra Nova kent meteen een primeur: als oudste uitvaartvereniging van Utrecht en omstreken bewijst de vereniging geheel aan de wensen van deze tijd te voldoen met de opening van de uitvaartwinkel. Sinds die memorabele dag in oktober is gebleken dat onze winkel aan de Nachtegaalstraat duidelijk in een behoefte voorziet.
Veel leden, maar ook niet-leden bezochten de winkel om zich te laten informeren over de mogelijkheden van een uitvaart. Ook de verschillende financiële regelingen die Terra Nova biedt om de kosten van een uitvaart zo minimaal mogelijk te houden, staan in de belangstelling. Kortom, uw uitvaartvereniging stond met de opening van de winkel volop in de belangstelling. Onder andere het Utrechts Nieuwsblad besteedde ruim aandacht aan de opening.

URNENCOLLECTIE Ruim aandacht kreeg ook de inrichting van de winkel. Zoals u in het vorige nummer van dit magazine heeft kunnen lezen, is er in de winkel een uitgebreide collectie urnen opgenomen. Waaronder de kinderurnen van JAB-studio. JAB-studio is een samenwerkingsverband van drie, aan de Rietveld Academie afgestudeerde kunstenaars. Hun uitgangspunt is om vakmanschap te koppelen aan de individuele wensen van de opdrachtgever.
De grotendeels met de hand gemaakte urnen voldoen aan een grote vraag, omdat bij het overlijden van een kind vaak de behoefte is aan een persoonlijke, tastbare herinnering. De urnen-collectie is in de tussentijd uitgebreid met andere, aan de uitvaart verwante artikelen. Op pagina 12 van deze uitgave vindt u hierover meer informatie.

EXPOSITIE Opvallend is ook de aanwezigheid van moderne kunst. Op de volgende pagina's vindt u een essay van Klaar Griffioen over de kunstenaars Korrie Besems en Titus Nolte die op dit moment in de winkel exposeren.
De expositie loopt nog tot eind april. In de maand mei worden foto's tentoongesteld van onder andere Pauline Prior. Uitvaart is het vanzelfsprekende onderwerp, maar Prior richt haar lens op zeer bijzondere uitvaarten, waaronder die van zigeunerkoning Coco Petalo.
We hopen u spoedig te mogen verwelkomen!