april 1997

UITVAART NAAR WENS
In de sfeer van de overledene

Iedereen heeft zijn eigen gedachten over het leven en geeft daar dan ook een eigen invulling aan. De laatste invulling van het leven is de vormgeving van de uitvaart. Steeds meer mensen spreken met familie en vrienden over een persoonlijke uitvaart. Ook nabestaanden regelen steeds meer zelf om zo de overledene passend te waarderen en te herdenken. Terra Nova stelt alles in het werk om aan al die persoonlijke wensen te voldoen.

De dood en de uitvaart zijn omgeven door rituelen en symboliek. Iedere cultuur gaat weer anders om met verdriet en rouwverwerking. De familie en nabestaanden van een Dominicaanse vrouw met Ghanese voorouders wilden haar volgens eigen wensen eren. De rouwkamer werd thuis ingericht met kleurrijke Afrikaanse doeken en exotische bloemen. Op de rouwkaart, die was versierd met bloemen, stond een gedicht van de dochter. Op de dag van de uitvaart waren dochter en vriendin getooid in traditionele Ghanese kleding. Zij lag in een traditioneel gewaad in een open kist en werd het crematorium binnen gedragen op de klanken van het Zuid-Afrikaanse volkslied. In de aula vond een Engelstalige kerkdienst plaats met de lievelingsliederen van haar en de familie. Bij het afscheid werden dierbare voorwerpen in de kist gelegd, zoals kruiden en knuffelbeestjes. De familie en nabestaanden hebben in nauw overleg met de medewerkers van Terra Nova de uitvaart bijzonder en persoonlijk gemaakt.

IN DE SFEER VAN Hoe maak je een uitvaart persoonlijk? U kunt bijvoorbeeld een bijzondere kist of urn uitzoeken, zelf onderdelen van de dienst invullen, voor een andere wijze van vervoer kiezen of speciale rouwkaarten ontwerpen. Ook komt het vaker voor dat familie en nabestaanden de laatste verzorging zelf uitvoeren. Of in plaats van het traditionele zondagse pak andere favoriete kledingstukken verkiezen. De uitvaart van een geestelijk gehandicapte vraagt ook speciale aandacht. Vaak is er nauw overleg tussen ouders, verzorgers, groepsleiding en de uitvaartleider. Tijdens de dienst kunnen medebewoners op hun eigen wijze en recht uit het hart iets zeggen. De uitvaartleider houdt hier rekening mee en zal altijd trachten zo dicht mogelijk in de sfeer van de overledene en de wensen van nabestaanden te blijven.

GROENE KISTBEKLEDING Vooral bij de uitvaart van jongeren wordt de traditie vervangen door persoonlijke invulling. De ouders van een jongen wiens lievelingskleur groen was, wilden speciale kistbekleding. Uiteindelijk werd zijn kist bekleed met stof van exact dezelfde kleur als zijn groene sweater. Ook komt het voor dat nabestaanden willen dat hun dode op een zacht matras komt te liggen. Of wordt opgebaard met waxinelichtjes of kaarsen.

BOERENKAR EN LIJKKOETS Het vervoer naar de begraafplaats of het crematorium kan naar wens worden ingevuld. Zo werd een vrouw op een houten boerenkar van de familie gelegd en op paardenkracht rustig naar de begraafplaats gereden. Stijlvol en persoonlijk zijn ook de volgstoeten van alleen maar witte auto's, auto's van een bepaald merk of traditionele lijkkoetsen.

MARCO BORSATO EN LIVE MUZIEK Muziek roept emoties op. Zeker bij het afscheid van een geliefde wordt met de lievelingsmuziek een persoonlijke sfeer gecreeerd.

Allerlei klanken klinken door de aula, van klassiek tot pop, van Maria Callas tot Marco Borsato. Ook kan de familie zelf instrumenten ter hand nemen en live muziek spelen, of een band of muziekgezelschap regelen. De uitvaartleider zorgt ervoor dat alles van tevoren wordt afgestemd. Als mensen geen lid van een kerk zijn, kan de inhoudelijke invulling van de afscheidsbijeenkomst persoonlijk worden ingekleurd door de familie en nabestaanden. Ook kan Terra Nova een spreker van het Humanistisch Verbond regelen.

KAARTEN EN GEDACHTENISPRENTJES
De tekstjes op de rouwkaart zijn vandaag de dag niet alleen gedichten van Toon Hermans of Nel Benschop. Vaak worden ze op maat gemaakt met een levensverhaal, of gedichten van de overledene of de familie. Ook gedachtenisprentjes of bidprentjes zijn populair. Deze persoonlijk aandenkens aan de overledene zijn vaak verfraaid met een foto, een tekening, een gedicht, een lied of anekdotes.

EEN UITVAART NAAR WENS Als u vragen hebt of als u gewoon eens wilt zien wat er mogelijk is, kunt u de winkel bezoeken. U kunt daar onder meer ook een collectie kisten, urnen en rouwkaarten bekijken.