oktober 2001

In een groene omgeving aan de rand van de stad, tussen de algemene begraafplaats en crematorium Daelwijck, komt het nieuwe uitvaartcentrum voor leden van Terra Nova. De naam is al bekend: Uitvaartcentrum Utrecht. Het wordt een warm, open en intiem uitvaartcentrum met moderne faciliteiten die passen bij de wensen van alle bevolkingsgroepen uit de stad. Het Uitvaartcentrum Utrecht wordt gebouwd in opdracht van Dela-Maliesingel Uitvaartverzorging BV, een samenwerkingsverband tussen Dela en Terra Nova. Teja van der Lee, directeur Dela-Maliesingel Uitvaartverzorging BV en van het toekomstige Uitvaartcentrum Utrecht, en Nico Rump, bestuursvoorzitter van Terra Nova, spreken vol enthousiasme over het eigentijdse, mooi gesitueerde uitvaartcentrum.

Beelden: architectenbureau
Molenaar en Van Winden

"Ik geloof dat we sinds het eind van de oorlog al op de Maliesingel zitten", vertelt Rump. "Iedereen kent ons van dit adres. De overstap zal dus wel even wennen zijn, maar ik verwacht dat dit snel zal gaan. De Terra Nova uitvaartwinkel aan de Nachtegaalstraat is immers ook in korte tijd ingeburgerd geraakt. We hebben voor de keuze gestaan nieuw te bouwen of te verbouwen. Modernisatie was sowieso noodzakelijk, want het huidige rouwcentrum aan de Maliesingel is gewoon veel te klein en voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Het kantoor, de koeling en de verzorgingsruimtes, alle zouden ingrijpend moeten worden verbouwd. Dit was moeilijk te realiseren met het behoud van het monumentale karakter van het pand. Bovendien zouden we tijdens een verbouwing niet door kunnen gaan met het verzorgen van uitvaarten. Onze voorkeur ging dus uit naar nieuwbouw. We zijn dan ook zeer content met de unieke locatie tussen de algemene begraafplaats en het crematorium Daelwijck in Overvecht." Begin maart van dit jaar startte de bouw van het Uitvaartcentrum Utrecht aan de Floridadreef. Op 17 juli jongstleden werd het hoogste punt van de bouw bereikt. De officiële opening zal op 24 mei 2002 plaatsvinden.

WARM, OPEN, INTIEM "Ja, een prachtige locatie", beaamt Van der Lee, "waar we samen iets moois gaan neerzetten voor de Utrechtse bevolking. We hebben dan ook veel tijd gestopt in het maken van de bouwplannen. Voor de nieuwbouw hebben we een pakket van eisen opgesteld. Allereerst willen we warm en verwelkomend zijn voor de nabestaanden. Daarnaast hebben we gezocht naar evenwicht tussen openheid en beslotenheid. Mensen moeten zich prettig en niet opgesloten voelen en tegelijkertijd alle privacy hebben. Aan de ene kant wil je kleinschaligheid en intimiteit kunnen bieden en aan de andere kant zoek je naar mogelijkheden om de ruimtes eenvoudig te kunnen uitbreiden. Het uitvaartcentrum is daarom flexibel van opzet en gericht op groei. Verder moeten we over functionele ruimtes beschikken, waarin onze mensen efficiënt kunnen werken."

ORGANISCH EN LICHT "We hebben gekozen voor organische ruimtes met ronde vormen, ingericht met natuurlijke materialen", vult Rump aan. "Geen enkele ruimte heeft alleen rechte hoeken, maar de ruimtes zijn veelhoekig als een honingraat ontworpen. Ook wilden we optimaal gebruikmaken van het daglicht, vandaar dat je veel glas zult zien. Onder andere via drie daklichten brengen we het daglicht naar binnen." Het nieuwe uitvaartcentrum is ontworpen door het architectenbureau Molenaar en Van Winden uit Delft.

RAMEN ALS KUNSTWERK De kern van het nieuwe uitvaartcentrum bestaat uit de grote Zaal, waar plaats is voor ongeveer vijftig mensen. Via scheidingswanden kan deze ruimte meer besloten worden gemaakt. Het licht valt binnen via acht langwerpige ramen. Deze ramen vormen een kunstwerk dat is aangeboden door Terra Nova. De Amsterdamse kunstenares Barbara Nanning heeft in de ramen een motief van waaierkoraal verwerkt. Overdag speelt het zonlicht door de ramen en 's avonds het licht van de tuinlantaarns. Het uitvaartcentrum beschikt verder over twaalf opbaarkamers, waarvan er enkele kunnen worden samengetrokken tot een grotere ruimte voor afscheid en condoléance.

DAG EN NACHT TOEGANG Nieuw onderdeel van het Uitvaartcentrum Utrecht is de 24-uurskamer. "We hebben de naam nog niet definitief gekozen", vertelt Van der Lee. "We willen een soort huiskamer inrichten waar mensen dicht bij de overledene kunnen verblijven. Als thuisopbaring onmogelijk is, vormt dit een prima alternatief. De nabestaanden krijgen de beschikking over een sleutel van deze ruimte, zodat ze dag en nacht, wanneer zij dat wensen, de overledene kunnen bezoeken."

LOPEND NAAR BEGRAAFPLAATS OF CREMATORIUM Vanuit het rouwcentrum kunnen de nabestaanden lopen naar de algemene begraafplaats Daelwijck of crematorium Daelwijck. "Beide locaties liggen op loopafstand", geeft Van der Lee aan. "Speciaal daarvoor komt er een voetgangersbrug naar het crematorium Daelwijck. Deze wandeling is voor de nabestaanden een moment van rust en bezinning. De stoet kan door een mooi park lopen en dat is een verademing vergeleken met de lange tocht in de auto door de drukke stad."

ISLAMITISCHE BEGRAFENISSEN Een aanzienlijk deel van de Utrechtse bevolking is moslim en een islamitische begrafenis moet aan specifieke eisen van de koran voldoen. Zo is rituele wassing en verzorging van het lichaam belangrijk, omdat volgens de koran al het gestorvene onrein is. Het wassen geschiedt door islamitische familieleden of vrienden. Bij het wassen worden lotusblad, zepen en geurige parfums gebruikt. Na de wassing wordt de overledene in doeken gewikkeld, de man in drie en de vrouw in vijf doeken. "De verwachting is dat steeds minder overleden moslims worden teruggebracht naar hun geboorteland om daar begraven te worden", denkt Van der Lee. "Maar ook hier in Nederland willen ze wel volgens hun tradities worden begraven. Ik heb contact gehad met de Utrechtse imams Jazof en Gursay van de Stichting Islamitisch Centrum om de richting van de Kaäba in Mekka goed te kunnen bepalen. We brengen in de gebedsruimte tekens in de wanden aan, zodat de islamieten weten waar Mekka ligt. Voor de rituele wassingen is er een verrijdbare handen- en voetenwasbak aanwezig. De overledene kan op een opbaarplank op de rechterzij worden gelegd met het gezicht richting Mekka, zoals de koran voorschrijft."

ALLE GODSDIENSTEN Ook is er rekening gehouden met specifieke, religieuze rituelen voor de uitvaart van mensen met andere geloven, zoals joden en hindoestanen. Van der Lee: "Mensen beschikken over eigen opbergruimte voor hun rituele spullen. De grote Zaal heeft een speciale rookafzuiging, zodat hindoes daar hun rituele maaltijd kunnen bereiden naast de overledene. Ook hebben we voor verbindingsdeuren gezorgd tussen de wasruimte en de ontvangkamer."

VERZORGING NAAR WENS In het Uitvaartcentrum Utrecht kunnen zes condoléancebezoeken tegelijk worden verzorgd. "We kunnen hier veel efficiënter werken en zijn bovendien toegerust voor de toekomst", geeft Van der Lee aan. "Op basis van de bevolkingscijfers kunnen we een toename verwachten in uitvaarten. Daar zijn we op voorbereid." In het uitvaartcentrum komt een moderne keuken, zodat de koffietafel goed kan worden verzorgd. "We proberen alle wensen van nabestaanden te realiseren", vertelt Rump. "Zo is er muziek in alle ruimtes mogelijk. De bereikbaarheid is ten opzichte van

de oude locatie aan de Maliesingel enorm verbeterd: de gemeentelijke parkeerplaats bevindt zich op loopafstand. Tenslotte is het ook een rolstoelvriendelijk gebouw." In het uitvaartcentrum zullen 22 mensen werken. De kantoren bevinden zich op de eerste verdieping. Daar bevinden zich ook twee bespreekkamers. Naast het hoofdgebouw is een aparte wachtruimte gecreëerd voor chauffeurs en dragers.

OFFICIËLE OPENING EN OPEN DAG De verhuizing is eind maart 2002 gepland. De eerste uitvaarten zullen dan ook al eind maart 2002 worden verzorgd in het nieuwe uitvaartcentrum. De officiële opening van Uitvaartcentrum Utrecht zal op 24 mei plaatsvinden. Burgemeester Brouwer heeft al toegezegd de opening te willen verrichten. De dag daarna, 25 mei, wordt er een Open Dag georganiseerd. Rump: "We willen dan de Utrechtse bevolking kennis laten maken met de mooie ruimtes en de vele mogelijkheden om een uitvaart te verzorgen."